Thursday, April 29, 2010

JIRAN OH JIRAN

Assalamualaikum...

Kali ni mak nak bercerita tentang jiran mak... Er.. Buleh dipanggil jiran ke kalau tak bercakap tu ye? Betul .. Mak tak bercakap dengannya sejak 3 tahun lepas kot.. Mak start dok berjiran ngan dia sejak tahun 2003. Tapi itulah.. Sebab perangai dia jugak mak tak bercakap dengan dia.. Paling baru (sejak dia meninggalkan rumah dan pergi entah ke mana sejak bulan 12 tahun lepas).. Inilah hasilnya.. Tengoklah gambar ni.. Tadi mak tengok penuh lalat dok hurung pampers yang ada tah* tu. Yek! Dengan baunya.. Jangan citelah.. Yak!! Memang macam nilah cara diaorang buang sampah ye puan-puan.. Kadang-kadang depa buang sampah dari tingkat atas.. Kedebom bersepai sampah-sarap tu atas jalan raya.. Ada ye orang gini? Zaman moden macam ni pun? Tak ada kesedaran sivik langsungla.. Dahlah kawasan kejiranan mak ni black area dek Demam Denggi.. Mak tak katalah mak ni pembersih sangat orangnya.. Tapi tahulah cara nak buang sampah tu macam mana.. Ikat plastik sampah tu betul-betul.. Letak dalam tong sampah. Tunggu pulak pekerja Alam Flora tu datang 3 kali seminggu ke kawasan ni.. Senang jekan? Tak susah mana punlah nak jaga kebersihan ni.. Hari tu dia buat sambung rumah.. Dekat 2 tahunla.. Tukar jamban baru.. Jamban lama ada dok berkulat depan rumah dia lagi.. Dalam semak tu.. Tak dipedulikan sampai sekarang.. Mak? Bersabar ajelah.. B tak suka mak bz body sound orang gini.. Nanti dia kata jadi benda lain pulak.. Tapi apa yang pasti, setiap kali diaorang balik dari entah mana-mana selama berbulan tu.. Adalah anak-anak pompuan dia bawa balik baby.. (Anak-anak pompuan dia pakai baju macam tak ada duit nak beli kain.. Seksi nak mamp**!!) Setahu mak dan jiran-jiran lain di sini.. Anak-anak dia tak pernah pun berkahwin.. Tapi tak tahulah kalau depa dah kawin.. Mak tak tahulah pulak tu.. Kalau depa kawin dan ada anak.. Mak syukurlah sangat.. Tapi kalau tidak?? Apa nak dikata?

Cerita yang lain.. Dulu mak pernah tanya anak-anak dia yang berumur lebih kurang 10 dan 8 tahun... "Awak berdua tak pergi sekolah ke?" Salah seorang anak dia jawab, "Tak.. Mak kata dia tak ada duit!" Aku ...... ??? Oh! Patutlah kerja anak-anak dia dok buang sampah dalam kawasan rumah mak.. Hari-hari tu.. Sampai pernah sekali mak sound.. "Kenapa hari-hari buang sampah/kertas kat rumah auntie?" Diaorang diam aje.. Mak cakap "Lain kali kalau nak buang sampah/kertas ni semua.. Jangan buang kat rumah auntie.. Buang kat rumah sendiri ok?" .. Depa senyap aje.. Mak tak tahu nak kata apa dah!!

Mak penah cakap kat atas mak tak bercakap dengan jiran mak nikan? Pasal benda-benda ginilah.. Benda-benda kecik yang dok bercampur itu ini.. Jadila besar dan naik menyampah!! Penah dulu agaknya anak-anak dia.. Lempar pampers ada tah* kat belakang rumah mak.. Mak ambik pampers tu dan campak balik kat belakang rumah dia!!.. Mak peduli apakan? Sape suruh awak buat dulu? Dan dulu dia pernah berniaga makanan masa bulan pose.. Makanan yang tak habis tahu dia buang kat mana? Dalam longkang di depan dan di belakang rumah... Punyala busuk wei! Nak-nak pulak yang dia buang tu bahan macam masakan untuk petai.. Mak pun makan petai.. Taklah dok hina busuk petai tu.. Tapi buanglah dengan baikkan? Mak kesian kat sape-sape yang beli makanan dengan dia memandangkan dapurnya tu kotor.. Dia sambung belakang rumah tutup dengan zink saje.. Adalah lubang ari tu.. Mak intai. Kotor beb!! Tak sanggup mak.. Tak sanggup!!.. Mak tak tahu nak kata apa lagi...

Suami dia cikgu.. Dah sambung amik degree.. Tapi ni kes takut B1N1.. Tu yang jadik gitu.. Dia pun tak ke mana-mana menghilang.. Yang ada kat rumah ni sekarang anak-anak pompuan dia aje.. Jugak ada lelaki yang mak tak kenal.. Ada baby dan budak-budak kecik.. Yang lain tak ada.. Penah fikir nak bersemuka bagai.. Tapi lebih senang kami mengambil sikap berdiam diri.. Dah besar.. Dah pandai fikir.. Takkan nak g cakap nasihat lagikan? Sementelah anak dara mak yang berumur tak sampai 8 tahun tu dok cakap tadi.. "Ummi.. Nanti hari-hari ke diaorang ada kat rumah diaorang tu?" Mak cakap "Iyelah.. Dah rumah dia".. Nur jawab, "Habislah kita Ummi".. Mak tanya "Kenapa?" Nur jawab "Kena hirup udara kotor hari-hari..."! Emm... Gitulah Nur.. Apa nak dikata??

Ramai orang dok tanya mak jugak.. "Mana pegi jiran awak?" Mak cakap mak tak tahu.. Nak kutip hutang kata mereka.. Dah lama tak berbayar.. Telefon pun tak dapat-dapat.. Mak ?? Sudah tak terkata.. Alahai...



nota betis : mak berjaya mengumpat dengan jayanya hari ini.. Syabas to mak! Beravo!

4 comments:

Ayutie said...

Sampah kes bahaya sekarang kak t..mcm cete bunuh semlm...hilang sabar punye pasal membunuh akhirnye..minta2 dijauhkan...eeee jiran jenis mcm nie pun ada...

Fieza79 said...

hihh geram dgr jiran yg cm tu..dh la pemalas n pongotor...

kak ina kl said...

kalau dapat jiran baik best..dapat jiran camni buat kita dapat dosa kering ajer kan..tak bising nanti dia buat lagi..sabar ajerlah

Shieda said...

hehe Shieda dah menyinggah...dah join mengumpat secara maya ngan T. hahaha susah gak ek dpt jiran cmtu....bikin spoiled!! haha...ops!! kedai makan die kat mana T?? kot2 la nnt sedap jer shieda g membeli.

Owh..pasal blog shieda..takde la rajin sangat mengupdate! haha..ikut mood la...memula shieda created untuk sendiri2 jer...lama2 layanzzz!! so terbengkalai la plak fp shieda tu...