Tuesday, August 24, 2010

14 RAMADHAN..

Assalamualaikum...

Pagi ni selepas anak-anak pergi sekolah.. T layan dengar radio ERA sambil membaca majalah yang T beli di MPH hari Sabtu lepas... Mood raya masa membaca majalah ni tadi.. Tapi tak habis semua lagi.. Ketidakcukupan masa membataskan T untuk menghabiskan bacaan.. Nanti sambung lagi esok.. :-D



Koleksi buku-buku motivasi dan novel daripada penulis yang T gemari, Dr. HM Tuah Iskandar Al-Haj.. Sayang semua buku-buku ini tau!!..



Mengidam sangat-sangat ok nak makan Popia Basah ni.. Hari ni baru dapat.. Rasa last T makan tahun lepas.. Masa beli di Pasar Ramadhan kat Temerloh ni jugak.. B beli RM2 saja.. Tak cukup ni.. Esok nak cari lagi!! Ngeeeeeee....



Juadah untuk hari ini.. T cuma masak nasi dan buat air saja.. B belikan Ayam Panggang, Ikan Kembung Tempoyak Bakar, Ikan Pari Bakar, Sayur Labu Masak Lemak, Kari Daging, Murtabak dan Popia Basah. Alhamdulillah...



Juadah lengkap kami hari ini.. Alhamdulillah..



Ini pula resepi Mee Goreng Basah.. Sha.. Kak T taipkan resepinya ye? Selamat Mencuba..

1. Tumis Bawang Merah + Bawang Putih + Cili Kering
2. Masukkan Daging + Ayam (Tambah Udang + Sotong lagi sedap ok?)
3. Dah empuk, masukkan Kicap Pekat, Sos Tiram, Sos Cili, Sos Tomato
4. Masukkan Fish Cat + Fish Ball
5. Masukkan Mee Kuning beserta sedikit air
6. Masukkan Sayur Sawi + Kobis + Tomato + Tauhu
7. Tambahkan Garam + Gula + Aji (kalau nak pedas boleh letakkan juga sedikit Lada Hitam yang ditumbuk halus)
8. Siap!!

7 comments:

Emy Omar said...

Ruzi,saya berbuka dengan popia basah gak hari ni..rindu popia basah kat stadium Paroi..sedap sangat..kalau ada peluang ruzi datang seremban pegi la carik..memang berbaloi..

mek da ©™ said...

akak mmg rajin membaca ek..byk tul koleksi..suka tgk...syg tuhhh simpan leklok tauuu ee

jomsantaisekejap said...

secukup rasa nampaknya berbuka yang T buat.. popia tu pun nampak macam sedap jugak. Kata orang kalau dah rezeki, memang dapat jugak..
anyway, salam santai dan selamat menjalani puasa selebihnya dibulan ramadhan ini.

KSWSK said...

wa suka popia basah...sodappp

mysha said...

aKak cOmeykan Gamba baby bOy yang dlm magaZine Pa & ma tuh...

PoPiah basah tu sHa mmG pebRet..sedaP tak terkAta..popiah S.S ALi..

aKaK, cayang AKak baNyak2 sbb uploaD resepi utK sha... sHa da Print da hehehehe.. InysaAllah sha cuba..seDAp meNyelerakan sungguh...

wati said...

rajin T membaca,membaca menambah pengetahuan,tentu rumah T ada mini library byk sgt buku n majalah...popia basah mmg sedap,nak cari juga la ptg nnt hehe

Ammi Sara said...

rajinnya u beli majalah, bestnye. if me abis si waidi ni koyak kan, huhu..
siap makan lg, buat ms ni ammi bc majalah on9 je, hehe

me too suka bc novel tp yg english romance (perasan romantik).

also suka jugak popiah basah! lum jmp lg yg sedap kt penang ni

p/s: pg install comment box tu at http://intensedebate.com