Thursday, July 29, 2010

OAT KRUNCH...

Assalamualaikum..

Dok baca majalah sambil layan makan biskut Oat Krunch by Munchy's ni.. Sedap gilos!! First time makan.. Memang tak rugi aku beli.... Korang should try also... MEMANG SANGAT SEDAP!!



Petang tadi lepas ambil Nur di Kelas Mengaji Al-Quran dan kemudian ambil pula Adib di sekolahnya sebab ada latihan teater.. T buat Maggi Goreng.. Budak-budak ni mintak.. Abahnya tak ada.. Pergi ke Kuantan atas urusan kerja.. Dah lama tak makan Maggi Goreng.. Oppps!! Gambar tak ada.. Letak atas meja, depa terus SERANG!! :-*

B balik dari Kuantan tadi... Dia belikan ini.. Rambutan Gading dan jugak ayam dari kedai Rasamas.. Dia ada call tanya nak belikan apa.. T kata tak payah.. Sebab kami dah kenyang pun... Tapi dia belikan jugak.. Biskut Rasamas tu sedap.. Tapi tak leh makan banyakla.. Banyak kalori tu.. Ayam tu pun Adib makan dengan Abahnya.. T rasa sikit aje.. Nur lak dah tidur pun... Kenyang dok makan Rambutan tu aje.. T suka Rambutan jenis ni.. Tak berapa suka Rambutan Merah.. Yang ini montok sikit.. Isi pun banyak.. Hehehe.. :-)




** cukup update blog untuk hari ni.. nak masuk tidur dulu.. Nite.. Muah.. Muah!! **

SELAMAT HARI JADI ABAH...




Assalamualaikum...

Selamat Hari Jadi Abah!! Abah sambut ulantahun kelahirannya yang ke 63 tahun ini. Alhamdulillah.. Walaupun Abah ada penyakit Diabetes, Abah masih sihat dan bila anak-anaknya balik berkumpul di rumah Kuala Krau.. Dia makin bertambah sihat.. Semoga Abah terus dilanjutkan usia, sihat tubuh badan dan berbahagia selalu.. Amin..

** Masa nak g tadika dulu.. Abah siapkan aku pegi sekolah.. Dia sikat dan tocangkan rambut aku.. Bawa aku naik basikal g tadika.. Masa balik pun dia ambil.. Walau dia tengah sibuk bekerja di KTM masa tu.. Nak pergi sekolah dia bawa aku naik motosikal.. Tu masa di sekolah Kuala Krau.. Masa di Sekolah Vokasional Sanggang, dia bawa aku g tunggu bas dalam pukul 6.00 pagi.. Tunggu bas nak pergi sekolah.. Apa-apa pun aku hargai jasa dan pengorbanan Abah membesarkan aku selama ini sehingga aku betu-betul BESAR kini.. Terima kasih Abah.. Di atas segala-galanya yang kau lakukan untuk aku.. Sayang Abah Sayang... **

Wednesday, July 28, 2010

JOM TIDUR!!

Assalamualaikum...

Aktiviti padat hari ni.. Ceh! Macam ler sibok bebenor.. Rutin suri rumah macam T ni gini ajelah.. Takla setensi korang yang bekerja.. Anyway.. T ANGKAT TOPI & TABIK SPRING kat korang yang bekerja dan dalam pada masa yang sama memegang status seorang isteri dan ibu!! Kita sama-sama HEBATkan?? Kan?? Caiyok-Caiyok!!

* Bersarapan bersama Ma dan Hubby.. Makan Nasi Kerabu
* Temani Ma ke Mentakab. Pergi ke Dewan Sri Mentakab. Ma beli set kerusi kayu jati. T beli apa? Oh! I isteri mithali.. Baik je.. Tak mintak-mintak pun dengan hubby nak shopping kat sini.. :-*
* Ma dah balik ke rumahnya hari ni.. Dia kata nak naik teksi saja memandangkan T kena ambil anak-anak di sekolah...
* Buat sauna, bertangas dan facial di ROMA. Sejurus selepas tu terus ke sekolah pergi ambil anak-anak.
* Lunch bersama anak-anak di Nina Asam Pedas...



* Sakit kepala hari ni.. Dapat tidur sejam dan rasa sakit beransur hilang.. Alhamdulillah
* Settle melipat kain bagai
* Tonton The Biggest Loser Australia Season 2.. Menangis sebab Greg dan Mel keluar.. Sedihnya bila tengok Damien menitiskan air mata sebab dia sangat rapat dengan Mel.. Oh Greg!! Just look at him!! Sangat-sangat HANDSOME!! Damien pun sama.. Tengoklah bila dia kurus nanti. Sama handsome dengan Greg jugop... Hik3.. Gatai nau!!
* For the first time... Join aerobic di Dewan Orang Ramai di perumahan T. Sekali pergi bayar RM2 saja.. Murah sangatnyalah!!.. Sangat best dan seronok sekali! Enjoy betul tau!!
* Makan Benjo yang B belikan.. Sedap!!
* Layan FB sekejap dan berblog sebelum tidur.. Aha!! Tiba masa yang ditunggu-tunggu!! Jom masuk tidur!! Selamat Malam Sayang... Mwah!!

Tuesday, July 27, 2010

KASIH KITA....



Pelangi itu
Biarpun indah
Hanya untuk seketika
Sedang hadirnya pun cuma sesekali
Sesudah diundang gerimis

Jangan sampai
Kasih sayang kita ini
Seumpama itu
Bagaikan pelangi....

Banyak juga komen yang T terima pasal entry "BERBEZA KE?" Terima kasih sebab bila ada seseorang yang berkata begitu kepada T, kalian semua ada di belakang menyokong T.. Bukan bermakna T nak mintak simpati.. Cuma fahamilah.. Keadaan orang yang berbadan besar seperti T.. T tahu T gemuk.. Tak perlu diberitahu kepada T fakta yang satu itu!!.. T sedar diri.. Tak cantik .. Tak bijak.... Gemuk.. T cuba untuk berubah.. Sakit-sakit badan selama ini digym T tahankan jua semata-mata nak menurunkan berat yang T tanggung selama ini.. Nafsu makan memang susah nak kawal.. Lagi perasaan T nak turunkan berat badan dengan jayanya.. Masa tu juga keinginan untuk makan makin membuak-buak!!.. Tapi selagi terdaya T cuba mengawalnya.. Pada yang sangat-sangat berdisplin mengurangkan makan semata-mata untuk kurus, T memang bagi tabik hormatlah kat you.. Sanggup berlapar demi nak cantik.. T buat semua ini adalah untuk menjaga kesihatan. Memandangkan Abah ada Diabetes dan Ma ada Darah Tinggi.. Jadi tak mustahil T akan senasib dengan mereka.. Itu tujuan utama T nak turunkan berat badan... Bukan untuk cantik semata.. Erti kata CANTIK itu adalah terlalu KOMPLEKS.. Jangan sempitkan fikiran anda dengan makna perkataan CANTIK.. T bersyukur dengan apa yang T perolehi setakat ini. Alhamdulillah.. Terima kasih pada kalian semua.. Bila baca komen tu semua.. T rasa nak menangis pun ada.. Terharu sangat-sangat.. Masih ada yang sayang padaku..

T.. Setahun yang lepas..






Kini.. Mahu seceria dan sebahagia ini... buat selamanya..





Malam tadi selepas balik dari kenduri doa selamat di kedai emas kawan T, Hubby ajak singgah di SR.. Kali ni T pilih kek Strawberry Marshmallow Cheese, Pecan Butterscotch (siap berebut dengan Hubby.. SANGAT SEDAP!!)dan American Brownies..



Pagi tadi pergi bersarapan dengan hubby dekat satu kedai Makcik ni di Taman Sri Semantan.. Nasi Kerabu dia sangat MANTAP!! Orang Kelate hok buak.. Padey pong!! :-D



Ma T datang Temerloh hari ni.. Ada sedikit urusan di bank... Jugak temankan dia shopping sikit tadi.. Untuk lunch, anak dia yang pemalas ni tapau nasi dan lauk saja di Restoran Saniah.. Nampak Lala Masak Tumis tu sedap sangat... Selepas ambil anak-anak di sekolah, makan, berehat dan solat.. Hubby hantarkan anak-anak ke Kelas Mengaji Al-Quran.. Sementara T bawa Ma pergi ke ROMA.. T suruh Ma buat sauna sebab Ma sakit-sakit lutut. Dia kata rasa sakit tu hilang sedikit dan badan pun rasa sedap dan segar selepas habis sessi bersauna selama 40 minit tadi.. Balik dari ROMA, T terus ambil anak-anak dari kelas mengaji..



T dapat hadiah kain ni.. Ma belikan tadi.. Oh! Sangat suka akan coraknya!! Terima Kasih Ma!! :-0



** sajak kasih kita di atas t ambil daripada sebuah majalah.. tak ingat majalah mana dan keluaran bila.. suka sangat dengan sajak tu.. semoga kasih dan sayang di antara kita terus kekal untuk selamanya.. tidak hanya seindah pelangi yang hadir hanya untuk sementara **

Monday, July 26, 2010

BERBEZA KE??



Assalamualaikum..

Ada beza ke di antara kedua gambar ni ye? Rasa pipi tu kurang sikit tembamnya kot? Gagaga :-* (takla.. still tembam lagi lorrr!!)

Biar T bagitahu ye? Gambar yang pertama tu T seberat 86kg dan gambar kedua tu pula T seberat 76kg.. Hasil kerja keras selama hampir 7-8 bulan yang lepas.. Tapi ada gak sorang hamba Allah tu cakap T lembab turunkan berat badan dan bandingkan T dengan orang lain yang lebih cepat penurunan berat badannya.. Sedey tau!! T separuh nak mati pergi gym hari-hari dia boleh bagi statement gitu tanpa rasa bersalah sedikit pun dan diberitahu kepada T ayat itu hampir setiap hari.... OH! KAU SUNGGUH KEJAM!! :-(

Aku tahu aku tak sekuat dan sangat berdisiplin seperti orang yang dipujinya itu.. Tapi bayangkanlah.. Kalau setiap hari ke gym.. Aku diberitahu ayat yang sama sehinggakan aku rasa macam aku ni tak berguna langsung.. Agak-agakla nak kata gitu pun.. Sekali pun dah cukup you tuturkan ayat tu pada aku.. Tak perlulah setiap hari.. Rasa macam dah give up nak terus pegi gym.. Rasa down sangat-sangat.. Aku tahu aku tak perlu ambil hati dengan kata-kata seperti itu.. Aku boleh gunakan ia sebagai booster untuk aku teruskan misi aku nak menurunkan berat badan.. Tapi tulah.. Badan aku je besar.. Tapi hati aku kecik ok.. Nok wak guano dok??

Sunday, July 25, 2010

AHAD KAMI..

Assalamualaikum...

Pagi tadi keluar breakfast di luar.. Anak-anak dah makan di rumah.. Cuma T dan hubby yang makan.. Tapi bila Nur tengok kami makan Nasi Lemak yang sedap tu.. Dia pun mintak jugak dan berkongsi makan dengan abangnya.. Lepas makan, T suruh B berhenti di sebuah kedai untuk bertemu kawan sekolah dulu.. Ada seorang kawan yang bagitahu dia kerja di situ.. Kak Feary.. T dah jumpa Linda tadi!!.. Nasib baik sempat sebab dia dah ada dalam kereta sebab ada urusan lain.. Berborak-borak sekejap dan kami berjanji nak berjumpa lagi satu hari nanti.. Insya Allah.. Happy sangat dapat jumpa kawan lama ok? :-O



Selepas itu, kami gerak ke Bata. Nak cari kasut sekolah my kids.. Juga beli sandal T dan Nur.. Kasut raya? Oh! Tak beli lagi.. Tunggu nak shopping di KL dulu.. Biasanya kami cari di MV.. Di Metrojaya dan jugak di Jusco.. Tak sabar nak shopping for raya ni!! Satu benda pun tak prepare lagi.... :-*



Inilah dia rupa sandal T.. Suka design gini.. Senang nak bergerak ke sana-sini..



Keluar dari Bata, kami pergi The Store pulak.. Cari barang dapur.. Sejam di situ dan kemudian kami balik ke rumah..



Sebelum balik ke rumah tadi... Singgah di kedai nak beli majalah.. Cuma yang belum ada ialah Jelita, Rasa dan Rapi. Kena cari kemudianlah jawabnya.. (Kali ni edisi RAMADHAN DAN RAYA!! Lagi suka baca majalah time-time gini.. Seronok tengok persiapan raya dalam majalah ni semua..) Majalah ni semua memang T akan beli setiap bulan.. Membaca Jambatan Ilmu.. Semua orang tahukan? My kids pun minat membaca jugak.. Alhamdulillah.. Jadi ulat buku macam Ummi dia jugak.. :-O



Semalam, 240710... Kawan B ada singgah di rumah.. Depa dari KL nak balik ke Kuantan.. Singgah beli Ikan Patin dan datang ke rumah kami untuk bersolat dan berehat.. T tak masak.. B keluar beli makanan untuk dinner kami.. Depa mari pun mengejut dan dah sampai di sini baru depa call.. Kalau tak bolehla T prepare masak apa-apakan?.. Lepas makan dok borak-borak dan isteri kawan B berikan tudung ni buat T.. T tak ada apa nak bagi.. Terus capai bekas jenama Tupperware dan beri padanya.. Bekas baru dan T tak gunakan pun lagi.. Malula dia bagi kita barang, kita ambil gitu ajekan? Dia kata tak payah.. Tapi T bagi jugak.. Tak kisahlah tu.. Kalau pergi rumah dia hari tu.. Terbaek dia layan kita.. Jadi kita kenalah layan dia dengan terbaek punya layanankan??




Memang dah menjadi rutin pada hari persekolahan .. T dan anak-anak datang makan di Restoran Wau kepunyaan Aimi ni.. Makanan pun sedap.. Kena dengan selera kami anak-beranak.. Gambar T ambil ni pada 220710.. Masa ni makan sekali dengan B... Kalau tak T makan bersama anak-anak saja.. Hari tu dia free dan ajak T makan sekali.. Abang-abang ipar dan biras Aimi memang baik dok layan kami makan... Memang selesa dok makan kat sini sebab ruang dia terbuka.. Sedap makan dibuai angin.. Taklah tertutup dan kita rasa panas.. Aimi.. Kesian dengan Kak Ma kan??




** Malam ni kami dapat 2 jemputan kenduri doa selamat.. Insya Allah, kami cuba hadir untuk tidak menghampakan tuan rumah yang sudi datang mengajak kami sekeluarga **

Saturday, July 24, 2010

BILA CINTA DIDUSTA



Amri terdiam mendengar kata-kata yang terpancul daripada mulutku. Suasana bungkam seketika. Aku dapat merasakan getaran yang bergelodak di jiwanya. Ya Allah!! Kuatkanlah semangat hamba-Mu untuk menghadapi keadaan ini. Aku berdoa di dalam hati. Dan, di saat kakiku melangkah pergi, Amri menyeru namaku, "Shafika, Abang tahu Abang bersalah. Tapi berilah Abang peluang untuk membetulkan kesalahan yang telah Abang lakukan ini". Dia merayu lagi. Sama seperti setiap kali dia cuba memujukku. "Tidak Abang, Fika telah banyak beri peluang untuk Abang membetulkan kesalahan Abang. Bukan kali ini saja. Sudah banyak kali Fika bersabar dengan karenah Abang. Fika sudah muak dengan rayuan Abang. Kali ini keputusan Fika nekad. Kita putus saja dan jangan Abang cari Fika lagi. Fika dah serik Abang!! Maafkan Fika. Fika pergi dulu". Dan aku tanpa rasa bersalah dan ragu-ragu, melangkah pergi meninggalkan bakal suamiku itu tanpa menoleh lagi kepadanya. Ku dengar suara Amri terus memanggil. Ku biarkan saja suaranya tenggelam dek deruan kereta yang ku pandu laju. Selaju denyutan jantungku yang tidak keruan memikirkan masa hadapanku tanpa Amri lagi di sisi.

Shafika menggeliat malas. Dia menggosok-gosok matanya yang masih kabur itu. Matanya memandang ke siling. Kosong. Sekosong hatinya setelah meninggalkan Amri semalam. Lelaki yang telah memusnahkan hati dan perasaannya. Lelaki yang telah membuatnya merasa cukup terhina. Lelaki yang argh!!... Buat apa lagi aku memikirkan tentang dirinya?? Yang lalu biarkanlah berlalu. Apa yang patut aku lakukan sekarang ialah cuba melupakan Amri, kenangan bersamanya dan memulangkan semula cincin pertunangan kami yang termeterai tiga bulan yang lalu.

Tujuh tahun bukan tempoh masa yang singkat untuk pasangan yang bercinta. Selama itu jugalah aku yang selalu mengalah dan bersabar di dalam segala hal. Sedangkan Amri, lelaki itu, hanya berpura-pura menyintaiku. Tidak ku sangka kasih yang disemai, mati disirami racun berbisa teman karibku sendiri, Tina. Sungguh kejamnya dia!! Cuba merampas cinta Amri daripadaku. Tina yang ku kenali sejak di bangku sekolah lagi sanggup menikamku dari belakang. Dan Amri, tanpa memikirkan hati dan perasaanku, membuat hubungan sulit bersama Tina hingga dia mengandungkan anak luar nikah. Tina kini hamil dua bulan!!

Allah mungkin ingin menguji setabah mana hamba-Nya ini. Aku terpaksa memutuskan ikatan pertunangan ini supaya Amri boleh bertanggujawab ke atas Tina dengan apa yang telah mereka berdua lakukan. Aku serik untuk bercinta lagi. Pedih ku rasakan bila cinta suciku didustai oleh insan yang benar-benar aku sayangi dan harap-harapkan untuk menjadi pasangan hidupku hingga ke akhir hayat. Entahlah. Mungkin ada rahmat di sebaliknya. Bila Cinta Didusta.




Bila cinta didusta
Hati mula gelisah
Hilang kekasih hati
Hidup jadi merana
Insan jadi idaman
Kini dimilik orang
Cinta yang diimpikan
Putus di tengah jalan
Terpaksa mengalah
Mengapa menyinta
Andainya tak setia
Tak usahlah bercinta
Jika hanya berpura
Bila hati dah jemu
Mula berpaling tadah
Tak pernah difikirkan
Orang yang ditinggalkan
Terseksa, sayu.. pilu
Oh merayu-rayu
Oh ingin kembali
Oh meratap sayu
Tidak mungkin orang simpati
Menoleh pun tak sudi
Andainya ditakdirkan
Cintamu didustai
Pastinya kau mengerti
Seksanya perpisahan
Hanyalah ditemani sesalan

** ini adalah coretan t.. seingat t, t menulisnya pada tahun 1999.. tak ada kena mengena dengan diri t.. idea terus datang bila dok dengar lagu bila cinta didusta ni.. pikir jalan cerita dan inilah dia.. t memang suka menulis.. dulu t rajin hantar ke akhbar mingguan berkenaan sajak, pantun, puisi.. lama-lama semangat menulis tu dah hilang.. rasa nak menulis pun diabaikan saja sebab siapalah t untuk menulis... tak ada pendidikan yang tinggi.. setakat menulis yang merapu gini ajelah.. :-* **

Friday, July 23, 2010

GCB...

Bila online kat FB, ramai aku tengok kawan yang kata GCB ni sedap.. So, apalagi... Terujala aku dibuatnya!! Tapi bila dah ditry.. Tak adalah sedap mana pun.. Aku bayangkan kalau dah digrill.. Sure rasanya lebih mantap beb! Ni rasa macam tak masak pown!!!!.... :-* Atas selera masing-masingla agaknya ye? Sedap di tekak orang tu.. Tak sedap di tekak orang ni (akula tu) :-D Apple Pie tu makan panas-panas.. Meletup lidah aku.. Gelojoh sangat!! Tapi kotla kalau kat lain-lain punya tempat, dia masak lagi sedap kot.. Agaknyala.... Kawan-kawan yang kata GCB ni sedap.. Jangan terasa hati pulak ye? Aku cuma nyatakan pendapat aku saja.. Dah rasa kena bagi komenlakan.. Kan??




Macam biasa.. Balik dari gym, terus ke ROMA. T buat sauna saja hari ini.. Dalam sejam di kabin sauna tu.. G mandi dan terus ambil gambar suasana di ROMA. Hari ni guna Nikon D3000 tu pulak.. Gambar clearla sikit kot.. Kalau dekat Temerloh pun dah ada salun kecantikan yang cantik macam ni.. Apatah lagi kalau di bandar-bandar besar macam di KL atau di JBkan? Tentu lagi gojes dan meriah!!





Dalam bilik facial dan massage.. Tenang tau kat dalam bilik ni.. Kena angin air cond tu pulak.. Masa buat facial Isnin lepas.. Lepas pakai face mask tu.. Lampu ditutup dalam 15 minit.. Hampir lelap aku dibuatnya.. :-O





Di dalam bilik sauna dan bertangas... Emy.. Tak mampu Ruzi nak beli kabin sauna tu.. At least not for now.. Tak pe.. Kalau Ruzi g rumah Emy.. Ruzi tumpang buat sauna eh?! Hik3...




Thursday, July 22, 2010

RAWATAN KAKI

Assalamualaikum...

Dah menjadi rutin pulak.. Setiap hari, bila balik dari gym.. Terus ke Salun Kecantikan ROMA.. Begitulah keadaannya sepanjang minggu ini. Cuma bulan puasa saja T stop pergi ke gym dan ke ROMA. Tak tahan dahaga tu.. Duduk di rumah sajalah sepanjang bulan Ramadhan nanti.. :-) Hari ni cuma sempat buat rawatan kaki selama satu jam.. Masa mandi tu dok gosok kaki.. Ah! Sangat lembut dan gebu!! Suke!! :-D




Beli kacang ni sebelum balik tadi.. Ma tokey salun yang buat.. Campur air panas saja dan jadilah Kuah Kacang.. Ingat petang ni nak buat Cekodok.. Cicah ngan Kuah Kacang.. Em.. Tak sabar!!



Keadaan di dalam bilik sauna dan bertangas..

Kena bukak barang kemas ye puan-puan semasa berada di dalam kabin sauna ni...



Inilah dia kabin saunanya.. Dok dalam ni dalam sejam gitu.. Baca majalah ke.. Jadi masa tu tak membazirlah sangat.. Sambil layan baca buku atau majalah.. Boleh dengar alunan muzik yang mengasyikkan.. lagu-lagu love story tu.. Layan...




Tempat bertangas... :-*



Deco..






** Suka deco kat salun ni.. Kena dengan citarasa aku.. Daripada segi bayaran dan layanan memang tip top! Memang aku sangat-sangat berpuas hati.. Oh! Btw.. Aku tolong promote salun ni sebab nak tolong kawan saja.. Aku tak ada terima apa-apa bayaran pun ok? Jangan salah anggap pulak.. Orang buat baik dengan kita.. Kita pun kena buat yang sama jugak.. Kan? So, orang Temerloh.. Moh kite!! Rugi aok tak pegi tahu?? :-O **