Monday, October 30, 2017

Intensive Care Unit, Hospital Sungai Buloh

اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ‎

Dear families and friends,

Sedikit update abang untuk hari ini.

Abang telah selamat dibedah pada pukul 4.00 petang tadi. Kami dibenarkan untuk masuk ke dalam intensive care unit (ICU) secara bergilir-gilir dalam tempoh yang singkat.

Allah. Abe. Wati sampai tak boleh nak cam betul ke itu tadi abe. For a few seconds, kaki ini bagaikan dipaku ke lantai. Kaku terus and i can't move at all! Tengok bahagian janggut tu dah memang janggut abang dah. Tetapi wajah itu. Sampaikan Wati macam orang bodoh bertanyakan nurse yang sedang bertugas. "Yusram? Iya Yusram."

Allah. Abe yus.

Abe, Wati datang ni. Abang kuat semangat okay? Abe cepat-cepat sembuh ya? Kami semua doakan Abe cepat sihat. Lepas tu Wati cium tangan kanan abang.

Dah. Itu aje. Terus berlari keluar dari situ. Tak sanggup dah nak menunggu lagi. Air mata dah macam air terjun. Nak meraung terus pekup mulut kuat-kuat. Adik, Eidi dan anak, Adib, turut sama berlari. Berkejar nak mendapatkan kakak dan ummi dia ni.

Tempurung kepala abang telah dikeluarkan di dalam proses pembedahan tadi dan akan disimpan oleh pihak hospital dahulu. Ianya tidak boleh dimasukkan terus kerana otak abang sedang membengkak. Doktor memberi tempoh di antara 6 sehingga ke 7 bulan untuk proses memasukkan semula tempurung kepala abang. Bergantung kepada kesihatan abang nanti. For your information, tempurung kepala hanya boleh disimpan selama 1 tahun sahaja.

Tiub akan dimasukkan melalui urat peha sampai ke otak bagi tujuan menyedut darah keluar. Dari atas tidak boleh disedut sebab otak abang sudah bengkak.

Doktor tidak cuba untuk menyedarkan abang dalam masa terdekat ini. Beliau tidak dapat memberikan sebarang jaminan berapa peratuskah peluang yang abang ada untuk pulih kembali. Tetapi melalui sains dan teknologi, harapan abang adalah sangat tipis. Tetapi semua ini kuasa tuhan.

Allah. Bertabahlah Abe. Abe kuat okay? Insya Allah Abe sembuh semula nanti. Abe kena kuat. Kena sedar. Kena bangun demi kami semua yang setia menanti ni. Makcik dah janji nak bawak pak teh pergi Tasik Banding kan? Kita pergi memancing nanti okay Abe? Abe kena cepat-cepat sihatlah iya?

Mohon doa semua iya? Doakanlah abang sembuh kembali. Sihat seperti sediakala. Seperti seorang Yusram Yusof yang kalian kenali selama ini.

Terima kasih.

2 comments:

Ann Ishak said...

Allahu, inshaAllah. Sama2 kita berdoa

ruziawati yusof said...

terima kasih banyak² Ann🤗

Happy Birthday Baby Manis

Assalamualaikum,  Hari ini baby Covid Ummi ni dah genap setahun. Begitu pantas masa berlalu ya? Baru rasa macam semalam sahaja Ummi melahirk...